2010. február 21., vasárnap

Virtuális építés XIII - POV-Ray telepítése

A POV-Ray egy úgynevezett raytracer program, ami virtuális LEGO modellekről is képes jó minőségú 3D képet készíteni.  Erről az oldalról a download menüpont alatt tölthetjük le az operációs rendszerünknek megfelelő legfrissebb telepítő csomagot, pld. Windows Download 32-bit (12 MB) via the web. Letöltés után indítsuk el a telepítőt (pld. povwin362-32bit.msi) Az első képernyőn nyomjuk meg a Next gombot.

A második képernyőn el kell fogadnunk a feltételeket a telepítés folytatásához.

A harmadik képernyőn adhatjuk meg a telepítés célmappáját, nyugodtan hagyjuk az alapértelmezett értéken.

A negyedik képernyőn indíthatjuk el a tényleges telepítést.

Majd nyomon követhetjük a telepítést.

A legutolsó képernyő a telepítés sikeres befejezését mutatja.

Telepítés után a leellenőzihetjük az POV-Ray mappánk meglétét.

Telepítés után a letöltött állományt akár törölhetjük is, de érdemes inkább áthelyezni egy olyan mappába, ahol hasznos szoftvereink telepítőcsomagjait tartjuk.

Indítsuk el a programot, hogy meggyőződjünk a telepítés sikerességéről.

A program betölt néhány állományt, köztük .pov kiterjesztésűt is. Kattintsunk a Run gombon.

Nyomon követhetjük, amint a program a leíró-állományból (.pov) elkészíti a képet (.bmp).

Sikeres futtatás után végezzük el a következő beállításokat. A Render, Edit Settings/Render menüpont alatt a Command line options-höz +L kapcsolóval írjuk be az LGEO\lg és az LGEO\ar mappák útvonalát (pld. c:\ldraw\lgeo\lg és c:\ldraw\lgeo\ar) majd kattintsunk a Set but don't Render gombra.

A POV-Ray saját mappáikon keresztül fogja használni az LGEO és Anton Raves féle .inc állományokat. Az alapértelmezett beállítás szerint minden rendereléskor jóvá kell hagynunk a POV-Ray program számára a hozzáférést az "idegen" mappák tartalmához.

Ez egy idő után zavaró lehet, érdemes inkább beállítani, hogy a POV-Ray kérdés nélkül is olvashassa (esetleg írhassa) az idegen mappák tartalmát. Kattintsunk az Options, Script I/O Restrictions menüre, és állítsuk be az Allow Read, Restrict Write opciót az olvasás engedélyezéséhez. Ha az írást is engedélyezni akarjuk, válasszuk a No Restrictions beállítást.

Virtuális építés XII - További állományok Anton Raves alkatrészekhez

Ezen az oldalon további segéd-állományokat találhatunk az Anton Raves féle alkatrészek használatához. Töltsük le az anton_map.zip állományt az LGEO mappánk alatti AR mappába (pld. c:\ldraw\lgeo\ar) majd bontsuk ki.

Telepítés után a letöltött állományt akár törölhetjük is, de érdemes inkább áthelyezni egy olyan mappába, ahol hasznos szoftvereink telepítőcsomagjait tartjuk.

Nyissuk meg az xml_add.txt állományt, jelöljük ki a teljes tartalmát és másoljuk a vágólapra.

Keressük meg az LDView program mappájában található lgeo.xml állományt (pld. c:\programs\ldview\lgeo.xml)

Azon belül is az állomány végénél az utolsó </Element> címke és az azt követő </Elements> címke közötti részt.

Ide kell beilleszteni a vágólapról az xml_add.txt tartalmát.

Mentsük el az lgeo.xml állományt. Ha frissítik a .zip állományt, ismételjük meg az eljárást. Ennek az a jelentősége, ha az LDView-t használjuk .pov állományaink előállításához, ez alapján tudja majd a jobb minőségű (LGEO és Anton Raves féle) alkatrészekkel helyettesíteni a gyengébb minőségű LDraw alkatrészeket.

Virtuális építés XI - Anton Raves alkatrészek telepítése

További jó minőségű alkatrészeket Anton Raves oldalán találhatunk, a Download the Library (version xxx) link alatt.  A .zip állományban található állományok közül kettőre lesz szükségünk: library.lib és material.lib.

Ezeket bontsuk ki az LGEO alatti ar mappába. (Pld. c:\programs\ldraw\lgeo\ar)

Kibontás után nevezzük át őket ar_library.inc és ar_material.inc névre. (Tehát a név elé be kell szúrni az ar_ karaktereket és a kiterjesztést meg kell változtatni .lib-ről .inc-re.)

Telepítés után a letöltött állományt akár törölhetjük is, de érdemes inkább áthelyezni egy olyan mappába, ahol hasznos szoftvereink telepítőcsomagjait tartjuk.

Virtuális építés X - LGEO alkatrészek telepítése

Az LDraw alkatrészekkel gyorsan lehet dolgozni, de meglehetősen puritán kidolgozottságuk miatt ezekkel nem lehet közel fotó-realisztikus képeket előállítani. Ehhez sokkal aprólékosabban modellezett alkatrészeket kell használnunk, melyekben az élek és sarkok lekerekítettek, az íves vonalak és felületek valóban ívesek és nem szögletesek tehát nem szemmel láthatóan egyenes szakaszokból és három- ill. négyszögekből vannak előállítva. A jó minőségű alkatrészekre a modellek megtervezésekor még nincs szükség, de érdemes mindjárt az elején telepítenünk őket. Ezen az oldalon található az lgeo.zip állomány, töltsük le célszerűen az LDraw mappánk alá (pld. c:\programs\ldraw\lgeo) és bontsuk ki.

Kibontás után a leellenőrizhetjük az LGEO mappánk meglétét.

Telepítés után a letöltött állományt akár törölhetjük is, de érdemes inkább áthelyezni egy olyan mappába, ahol hasznos szoftvereink telepítőcsomagjait tartjuk.

Virtuális építés IX - LPub telepítése

Az LPub program segítségével virtuális modellünk BI-jét azaz összeállítási útmutatóját készíthetjük el. Ezen az oldalon töltsük le a Download LPub 4.0 Windows link alatti állományt. Letöltés után dupla-kattintással indíthatjuk a telepítést (LPub4_0_0_4_win32_setup.exe).

Az első képernyőn a Next gombot kell megnyomni.

A második képernyőn adhatjuk meg a telepítés célmappáját, nyugodtan hagyjuk az alapértelmezett értéken.

A harmadik képernyőn adhatjuk meg, hogy a Start menüben hova kerüljön az LPub ikonja. Nyugodtan hagyjuk az alapértelmezett értéken.

A negyedik képernyőn eldönthetjük, hogy akarunk-e az LPub ikont az asztalra.

Az ötödik képernyőn áttekinthetjük a beállításokat, mielőtt elindítjuk a telepítést.

Majd nyomon követhetjük a telepítést.

A legutolsó képernyő a telepítés sikeres befejezését mutatja. Hagyjuk ott a pipát, hogy elindítsuk a programot, mivel elő futáskor kell beállítani egy-két dolgot.

A program rákérdez az LDraw mappánk (pld. c:\ldraw) útvonalára.

Keressük meg az LDraw mappát.

A program figyelmeztet, hogy a következő képernyőn ki kell választanunk a mértékegységet.

Az LPub Preferences képernyőn jelezzük, hogy az LDView-t fogjuk használni a képek előállítására, majd nyomjuk meg a Browse gombot.

Keressük meg az LDView programot (pld. c:\programs\ldview\ldview.exe).

Az LPub Preferences képernyőre visszatérve állítsuk be a kívánt mértékegységet (pld. Centimeters).

Telepítés után a letöltött állományt akár törölhetjük is, de érdemes inkább áthelyezni egy olyan mappába, ahol hasznos szoftvereink telepítőcsomagjait tartjuk.

Virtuális építés VIII - LDView telepítése

Sokkal szebb képet láthatuk a virtuális LEGO modellekről az LDView használatával, ami OpenGL gyorsítással, valós időben állít elő 3D képet LEGO modellekből. Az LDView másik fontos tulajdonsága, hogy az általunk beállított modellt .pov állományba is exportálhatjuk, ami alapján a POV-Ray programmal "igazi" képeket lehet készíteni. Az összeállítási utasításokat készítő LPub is az LDView-t használja a képek előállítására.

Magában a programban nem tudunk szerkeszteni, csak a kész modelleket lehet megnézni, leellenőrizni. Erről az oldalról tölthetjük le az operációs rendszerünknek megfelelő legfrissebb telepítő csomagot (pld. Version x.x for Windows). Letöltés után indítsuk el a telepítőt (pld. LDView-4100.exe). Az első képernyőn nyomjuk meg a Next gombot.

A második képernyőn el kell fogadnunk a feltételeket a telepítés folytatásához.

A harmadik képernyőn adhatjuk meg a telepítés célmappáját, nyugodtan hagyjuk az alapértelmezett értéken.

A negyedik képernyőn adhatjuk meg, hogy a Start menüben hova kerüljön az LDView ikonja, nyugodtan hagyjuk az alapértelmezett értéken.

Az ötödik képernyőn eldönthetjük, hogy akarunk-e LDViewh ikont az asztalra és vagy a gyorsindító sávba, akarjuk-e képernyővédőként ill. előnézeti-kép generátorként használni stb. A leghasznosabb beállítás a Use LDView to open LDraw models, ami társítja az LDView-t a virtuális modellek kiterjesztéséhez, ezt érdemes kiválasztani, a többi beállítás opcionális.

A hatodik képernyőn áttekinthetjük a beállításokat, mielőtt elindítjuk a telepítést.

Majd nyomon követhetjük a telepítést.

A legutolsó képernyő a telepítés sikeres befejezését mutatja.

Telepítés után a leellenőrizhetjük az LDview mappánk meglétét.

Telepítés után a letöltött állományt akár törölhetjük is, de érdemes inkább áthelyezni egy olyan mappába, ahol hasznos szoftvereink telepítőcsomagjait tartjuk.

A programnak nincsenek saját alkatrészei, az LDraw alkatrészeit használja. Ezért első indításkor jelzi, hogy szüksége van az LDraw mappa útvonalára.

Keressük meg az LDraw mappát. (Pld. c:\ldraw)

A program indulása után nyissuk meg a File, Extra Dirs... menüt és kattintsunk a C:\ (Add directory to search list) gombra.

Keressük meg az LDraw mappánk alatti unofficial\lsynth mappát. (Pld. c:\ldraw\unofficial|lsynth)

Ez a beállítás teszi lehetővé, hogy az LDView megtalálja a modellünkben esetlegesen használt, LSynth-tel előállított hajlított alkatrészek primitívjeit.