2010. április 8., csütörtök

Robotokban Kecskemét a legjobb


A Bányai Júlia Gimnázium „ROBO-GO” nevű csapata nyerte a Kecskeméti Főiskola GAMF Kara és a Kecskeméti Robotika Munkaközösség által meghirdetett mobilrobot-programozási országos csapatversenyt. Az országban közel negyven olyan középiskola van, ahol a diákok a robotprogramozással is megismerkedhetnek.

A főiskolán megrendezett döntőben a benevezett 19 csapat közül a legjobb 10 mérhette össze tudását. A kétfordulós döntő első fordulójában a LEGO által gyártott, asztali játék méretű, de korántsem játékszer, Mindstorms NXT robotok felhasználásával elvégzett otthoni programozási feladatról adtak számot a csapatok, amelyet két robot kommunikációjával kellett megoldaniuk. Ez lehetett többek között távvezérlési feladat vagy kétszemélyes játék szimuláció.

A második fordulóban a csapatoknak másfél óra alatt olyan programokat kellett írniuk, amellyel egy típusrobot a terepasztalon el tudott végezni meghatározott útvonal-követési és akadálypálya feladatokat: eltolta az útjába kerülő dobozokat vagy hangjelzést adott bizonyos pontokon. A robotok ismerete pillanatokon belül ugyanolyan fontos lesz, mint ma a számítógép-használat – hangsúlyozta dr. Istenes Zoltán, az ELTEI IK egyetemi docense, a zsűri elnöke. Amikorra ezek a gyerekek felnőnek, már itt lesznek a háztartásban az egyszerű robotok, és tudnunk kell majd, hogyan működik egy-egy robot érzékelője, vagy hogyan lehet rárakni egy programot. Ezek a gyerekek pedig már most is képesek a robotok segítségével megoldásokat találni a hétköznapi életben felmerülő problémákra, ahogyan a versenyen is bizonyították.

Jelenleg a magyar felsőoktatásban két helyen oktatják a mobilrobotok programozását hivatalos tantárgyként, az ELTE-n és a Kecskeméti Főiskola GAMF Karán – emelte ki Pásztor Attila, a Kecskeméti Főiskola GAMF karának adjunktusa. Nem titkolt szándékuk, hogy a programozás iránt érdeklődő fiatalok figyelmét felhívják a GAMF Kar nyújtotta lehetőségekre. Három kecskeméti középiskola és egy általános iskola hozta létre a Kecskeméti Robotika Munkaközösséget – hangsúlyozza Kiss Róbert, a Bányai Júlia Gimnázium tanára. A cél az volt, hogy tovább népszerűsítsék a hazai viszonylatban eddig is egyedülálló kecskeméti robotika-oktatást, mindezzel olyan programozói kompetenciákat fejlesszenek, amelyre a jövő mérnökeinek és természettudósainak nagy szüksége lesz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése