2005. szeptember 5., hétfő

First LEGO League

A First LEGO League (FLL) által rendezett versenyek fő célja, hogy a diákok problémamegoldó és kooperációs készségét, valamint kreativitását fejlessze. Cikkünkben a robotépítési és -programozási verseny kiírását tesszük közzé.

First LEGO League:

Robotépítési és -programozási verseny
Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium szervezésében

Versenykiírás 

Feladat

Az "észrengés"-verseny minden évben egy kijelölt téma, probléma köré épül; pl. az előző évi problémafelvetés a környezetünkben élő, hátrányos helyzetben lévő emberek integrációja volt. Idén a szökőár aktualitására alapozva a témát az óceánok helyzete szolgáltatja. A verseny két fő részből áll: egy elméleti, illetve egy gyakorlati részből, melyek a megadott témához kapcsolódnak. A felkészülés 5-7 fős csapatokban történik, a verseny ezen szakaszára nyolc hét áll a versenyzők rendelkezésére. Mindkét részfeladat a csoportok önálló kutatására fekteti a hangsúlyt.

Az elméleti részfeladat a témában való elmélyülését szolgálja. A verseny ezen szakaszában a diákoknak ki kell dolgozniuk a téma egy tetszőleges szempontját, különös tekintettel annak saját környezetükben adódó alkalmazási lehetőségeire. Ezenkívül egy olyan robot "feltalálása" - nem megvalósítása - is feladat, amely a jelenlegi körülményeken javíthatna. Az eredményeket a csapatok a verseny napján a versenybizottság előtt mutatják be, előadás keretében.

A gyakorlati részben egy olyan önállóan működő robot megtervezése, megépítése, illetve programozása a cél, amely bizonyos feladatokat adott időn (két és fél percen) belül el tud végezni. A verseny során a részt vevő csapatoknak robotjaikat a Lego egy olyan, kimondottan a verseny céljára kifejlesztett akadálypályáján kell végigvezetniük, amelyet a diákok a jelentkezéskor vehetnek át, egy robotalkatrész-készlettel együtt. A tavalyi év feladatai között szerepelt például egy Lego-ajtó kinyitása, lépcsők megmászása stb. A verseny ezen részét az a csapat nyeri meg, aki a legtöbb pontot szerzi.

Elméleti háttér

A LEGO robotkészlete ugyanannak a kutatócsoportnak köszönhető, mint akik a Magyarországon széles körben elterjedt LOGO programnyelvet is kifejlesztették. A két ötlet mögött tehát ugyanaz a megfontolás áll - a gondolatok elérhetővé, megfoghatóvá tétele. A robotok olyan tárgyak, melyek elvont fogalmakat fizikai úton tesznek érthetővé, illetve elérhetővé. A számítógépes programok vizualizálása a résztvevők számára éppúgy lehet ennek a módszernek példája, mint a komplex matematikai fogalmak modellezése. Ilyen és ehhez hasonló közvetítő elemek segítségével a résztvevők elsajátítják a mentális modellek alkotását, melyek később megkönnyítik számukra az elvont rendszerek megértését.

Egyéni képességeik fejlesztésén túl a robotprogram hozzájárul ahhoz, hogy a diákok megtanuljanak csoportmunkában dolgozni. A verseny sokrétű feladatai és a rövid felkészülési idő miatt a résztvevők érzékelhetik a különböző érdeklődésű csoporttársakkal való együttműködés előnyeit, illetve nehézségeit. Következésképp olyan kommunikációs és kooperációs készségek birtokába jutnak, amelyek elengedhetetlenek a projekt megvalósításához.

Más, tudásszintmérő versenyekhez képest ebben a versenyben a diákok kreativitása kap hangsúlyt. Az eredményorientált versenykiírás olyan integráló látásmód kialakítására ösztönzi a gyerekeket, mely elősegíti a különböző tudományterületeken tanultak együttes hasznosítását. A feladat munkafázisai során a résztvevők valódi, a tudományos kutatásban is előforduló problémákat kell azonosítaniuk, majd - a problémával kapcsolatos szakirodalom áttekintését követően - ezeket kell módszertani szempontból hasonlóan megoldaniuk. A projektet pontosan ezek az életszerű helyzetek teszik a diákok számára élvezetessé.

Jelentkezés

A versenyre 10 - 16 év közötti diákcsoportok és legalább egy tanáruk jelentkezését várjuk. A jelentkezést nem zárja ki azonban a vezetőtanár hiánya, amennyiben például egy szülő vállalja a csapatmunka koordinálását.

A versenyre interneten keresztül lehet jelentkezni a megadott weboldalon. A részvétel elengedhetetlen feltétele a robotkészlet megvásárlása. Mivel ennek az összege jelentős befektetést igényel, a verseny szervezői igyekeznek támogatókat találni, akiknek segítségével csökkenthetni lehetne a járulékos költségeket. Kérünk tehát mindenkit, jelentkezési szándékát jelezze nekünk, hogy a beszerzendő támogatás mértékét megbecsülhessük.

Szervezés

Szervező: Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Helyszín: 1082 Budapest, Horváth Mihály tér 8.
Dátum: 2005. november 26 (szombat) 10 - 17 óráig

További Információ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése