2005. szeptember 10., szombat

Trains

A LEGO cég már több évtizede készít vasút témájú készleteket, és ezek a készletek bizony számos változáson mentek keresztül az évek folyamán.

A legkorábbi vonatok meglehetősen kezdetlegesek, elnagyoltak voltak, az újabbak egyre realisztikusabbak. Az első vonat 1965-ben jelent meg, ez még nem sínen haladt, olyan kerekei voltak, mint pld. a teherautóknak. Alakra leginkább olyan volt ez a készlet, mint egy favonat, csak éppen műanyag alkatrészekből kellett megépíteni. A rákövetkező évben azonban megjelentek az "igazi" vasút-készletek, melyekhez sínek és elemről táplált motorok is voltak.

A vasút készletek három fő csoportra oszthatóak, annak megfelelően, hogy milyen feszültséggel működnek, bár e különbség ellenére mégsem teljesen inkompatibilisek egymással. Ugyanis mindegyik vasút család ugyanaz a nyomtávot használja, ami abban nyilvánul meg, hogy a sínpár között 4 stud található.

A 4,5V-os, elemről táplált illetve a 12V-os vasútkészleteket egy időben lehetett kapni, egészen 1991-ig, amikor is színre lépett a 9V-os vasút. (Ez az USA-ban kicsit később következett be.) Léteztek ún. "push-along", azaz tologatós vonatok is, melyek egyik eddig említett kategóriába sem tartoznak, ellenben át lehetett alakítani őket elemes vonattá a 810-es (Basic Universal Motor Set) készlet segítségével, avagy 12V-os villanyvonattá, a 7865 (Train Motor 12V) segítségével. (A legtöbb régi vonatba gond nélkül beépíthető a 9V-os motor is.) Léteznek továbbá az eddig felsorolt vonatokkal teljesen inkompatibilis DUPLO vonatok is, elemes és tologatós kivitelben, de ezek már csak megjelenésüknél fogva sem igazán illenek a Town környezetbe. A legújabb fejlemény, hogy a 9V-os vasút-rendszer mellett megjelent egy R/C (távirányítós) rendszer is.

4,5V Vasút

Az első LEGO vasút készletek 1966-ban jelentek meg. A sínek kék, a talpfák fehér színben pompáztak, és a mozdonyba a "sima" négykerék-meghajtású motort kellett beleépíteni, még nem volt külön motor a vonatokhoz. Persze a mozdonyokhoz másfajta kereket kellett használni, nem a gumiabroncsos autókereket. A vonatkeréknek pereme van, ami a sín belső oldala mentén fut, ez akadályozza meg a kisiklást. A mozdony kerekeire gumigyűrűt kellett húzni, hogy jobban tapadjon a sínre. A motort tápláló elemek többnyire a közvetlenül a mozdony után kapcsolt vagonba voltak rejtve, bár néhány esetben az is előfordult, hogy az elemtartó doboz a mozdonyba volt építve. A háromfajta sínen kívül (egyenes, külső- ill. belső-ív) létezett kitérő és kereszteződés is.

A vagonokat eleinte kampós megoldással lehetett egymáshoz kapcsolni, a mágneses kuplung valamivel később jelent meg. A mágnesek rögzített helyzetben voltak, ezért a polaritásra külön kellett figyelni. A kétféle helyzetű mágnest piros ill. kék színnel jelölték, így könnyű volt a vagonok megfelelő kapcsolása. (A vagon egyik vége mindig kék, a másik mindig piros mágnest kapott, és mindig ellenkező színű mágneshez kellett kapcsolni őket.)

Érdekes, hogy nagyon kevés, a 100-as tartományba eső vasút készlet jutott el akkoriban az USA-ba, bár a Samsonite cég egy ideig gyártott LEGO készleteket, ennek keretében a 111 és a 113 a tengeren túl is megjelent.

Később megváltozott a sín/talpfa színösszeállítás, a sín szürke lett, a talpfa sötét szürke. Ráadásul már nem a közönséges plate 2 x 8 látta el a talpfa feladatát, hanem egy kifejezetten talpfának tervezett alkatrészt kellett használni, amin a megfelelő helyeken stud helyett bepattanó fülek találhatóak, a talpfa közepén egy lyukat alakítottak ki, hogy sűllyesztett fejű csavarral rögzíthető legyen, és az alján van egy kis bevágás, ami alatt át lehet vezetni az elektromos vezetékeket. A mágneses kuplungot is továbbfejlesztették, már nem kellett figyelni a helyes polaritásra. Ezt úgy oldották meg, hogy a mágneskorong szabadon pörög a mágnestartóban, így ha két azonos helyzetben lévő mágnest közelítünk egymáshoz, a fellépő taszítás miatt az egyik automatikusan átfordul az ellenkező állásba.

Ezek a készletek (7700 ill. 7800 sorozat) viszont már eljutottak az USA-ba is.

12V Vasút

A 12V-os rendszer a 4,5V-os rendszer alapjaira épült. Az áram vezetését egy külön sínpárral oldották meg, amit az addig használt, összeépítős sínpár között kellett elhelyezni. Ez azt jelentette, hogy meglévő 4,5V-os elemes, vagy tologatós készleteinket gond nélkül át lehetett alakítani 12V-os villanyvonattá, a külön kapható áramvezető sínek segítségével. Az áramvezető sínek eleinte kék színben jelentek meg, így illettek a meglévő kék/fehér színkombinációhoz. A 700-as tartományba eső készleteket nem lehetett kapni az USA-ban.

Később, a 7700-as ill. 7800-as sorozat megjelenésekor megváltoztatták a sínek komponenseit, ami által sokkal stabilabb lett a csatlakoztatásuk. Az áramvezető síneket külön kellett megvásárolni, így a már meglévő síneket is "upgrade"-elni lehetett. Ez nem vonatkozott a kitérőkre és a kereszteződésre, ezekből külön 12V-os verzió jelent meg.

A 12V-os készletek között egyaránt volt gőz-, dízel- és villanymozdony is. A legtöbbjük a német vasutak mozdonyai alapján készültek, ez az oka a "DB" feliratos matricáknak.

Számos olyan hasznos kiegészítő volt a 12V-os villanyvasúthoz, ami a később témákban soha nem jelent meg:
- Automatikus szétkapcsoló
- Távvezérelt váltó
- Fénysorompó
- Szintbeli kereszteződés automatikus sorompóval
- Távvezérelt jelzőlámpák
- Világítás az állomásokon

Ezeket valószínűleg már a 9V-os rendszer megtervezésekor elvetették, erre utal, hogy a 9V-os sebességszabályzón nincs fix áramkimenet, csak egy darab, állítható feszültségű kimenete van, amivel a sínt kell táplálni. A 12V-os trafónak volt egy fix 12V-os kimenete, mellyel a különféle kiegészítőket lehetett sorba kötni. Ha valaha még elő akarna rukkolni a LEGO cég valami hasonlóan szerteágazó vasút programmal, feltehetőleg azt már nem az analóg technikára, hanem digitális alapokra építenék.

9V Vasút

A 9V-os vasút 1991-ben jelent meg, az USA-ban csak egy évvel később. A készletek jellemzően a 4500-as tartományból kaptak számot, bár van egy-két kivétel: 2150, 2126, 3325, 10001 stb. - ezek közös jellemzője, hogy többnyire csak közvetlenül a LEGO cégen keresztül lehetett hozzájuk jutni, közönséges játékboltokban nem voltak kaphatóak. A 9V-os rendszer sínkészlete gyakorlatilag megegyezik a legelső, 4,5V-os rendszerével: van egyenes és íves sín, kereszteződés, illetve kitérők.

Természetesen a sínek kialakítása más, a 9V-os sínszakaszokat nem kell darabokból összerakni, és az áramvezetés is alaptartozék.

A 9V-os rendszer motorja jóval fejlettebb, mint a korábbi rendszereké. Az áramot a kerekein keresztül szedi, közvetlenül a sínekről. A hajtott kerekeken gumigyűrű van, a tapadás érdekében, ezért az áramot a kerék a peremén keresztül veszi fel, amit rugók feszítenek a sínek belső oldalához.

A 9V-os vonatkerék átmérője nagyobb a korábbi készletekben található kerekek átmérőjénél, emiatt a vagonok alváza kicsit magasabban helyezkedik el. Ráadásul az új kerék tengelye sokkal kevesebb súrlódást generál, talán ez is közrejátszik abban, hogy a 9V-os vonatok sokkal gyorsabban mennek, mint a régebbiek.

Régebbi vonatok kompatibilitása a 9V Vasúttal
Alapvetően minden olyan régebbi vagon, ami mágneses kuplungot használ, változtatás nélkül használható a 9V-os rendszerben. Természetesen a régebbi sínek nem használhatók a 9V-os rendszerben.

A régi vagonok azon egyszerű oknál fogva kompatibilisek az új sínekkel, mert ugyanazt a nyomtávot használják.

Sok régi mozdony is átalakítható 9V-ossá, ha az ember beruház egy 9V-os mozdony-motorba. Természetesen némelyik gőzmozdony kevésbé alkalmas ilyesféle átalakításra, hiszen a meghajtó rudazat nem illeszthető a 9V-os motorhoz.

Noha a régi és az új sín nem használható együtt, azonos helyfoglalási igényük miatt felcserélhetőek, azaz olyan régebbi kiegészítő épületekben, amihez valamennyi sín is tartozott, a régi sínt ki lehet cserélni 9V-os sínre. Ezzel a megoldással számos régebbi épületet lehet 9V-os környezetben használni.

Remote Contol Vasút

A 9V R/C vasút visszatért a belső táplálású vonatokhoz, azaz a mozdonyt belső elemek táplálják, és a sínek ismét "fémmentesek". Ennek indoka a készletek gyártásának olcsóbbá tétele volt. Az R/C-ben még nem volt cél az univerzális alkatrészek alkalmazása, így továbbra is szerepelnek dedikált Trains alkatrészek, a legjellemzőbb az elemtartóval és IR vevővel egybeépített mozdony "alváz", ami erősen behatárolja az építhető mozdonyok méretét. (30 studnál rövidebb mozdonyt csak barkácsolással lehet építeni.) A rövid életű téma sok újdonságot hozott, ilyen a TECHNIC tengelyes kerék, az X-váltó és a kézi távirányító.

Power Functions Vasút

A 9V PF vasút továbbviszi a az R/C-ben megjelent takarékossági törekvéseket. A téma beharangozása legalábbis erről szólt. Olcsóbb lehet a gyártás, ha olyan alkatrészeket használ, amik más témában (konkrétan leginkább a TECHNIC-ben) már szepet kapnak, gyártásuk megoldott. Egységes kábelek és csatlakozók, érzékelő, távirányító, elemtartó, motorok, világítás.  A később megjelenő készletek viszont némileg ellentmondanak a korai viziónak, mivel ismét felbukkan a dedikált motor és távirányító, tehát mégis szükség volt néhány témaspecifikus alkatrészre. További újdonság a flexibilis sín megjelenése, mellyel sokkal rugalmasabban lehet ívelt pályaszakaszokat építeni.

Köszönetnyilvánítás

Ezen cikk az NGLTC oldalán található cikk alapján készült.
A következő személyek segítettek az oldal elkészítésében: David Truijen, Eric Voltin, Bill Katz, Ben Groeneveld és James Jessiman.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése